VAR weg, wat nu?
Had jij te maken met de VAR? Dan heb je per 1 mei te maken met de wet DBA en ‘goedgekeurde overeenkomsten’. Daar is al veel over geschreven en zzp-ers kregen zelfs een brief van de Belastingdienst, maar toch blijft het vaag. Wat moet jij als opdrachtgever of opdrachtnemer doen? En kan je dat uitstellen?
Eerst: het verschil tussen de VAR en goedgekeurde overeenkomsten
Als een VAR-wuo van toepassing was hoefde de opdrachtgever geen loonheffing en premies in te houden. Geen risico van naheffing en boetes dus.
Een goedgekeurde overeenkomst DBA geeft volgens de BD diezelfde zekerheid, maar let op: alleen als opdrachtgever en opdrachtnemer ook precies volgens de overeenkomst werken.
Situatie optimaliseren
Als duidelijk is dat de opdrachtnemer ondernemer is, is er ook geen risico van naheffing loonbelasting. Dan is een goedgekeurde overeenkomst dus feitelijk niet nodig. Maar bij een aantal opdrachtnemers is niet direct duidelijk of ze wel ondernemer zijn. Dan is het slim om zo’n overeenkomst op te stellen, om sterker te staan bij vragen van de Belastingdienst.
Voor een aantal opdrachtnemers is het ondernemerschap niet zo helder: zzp-ers zonder bedrijfspand of grote machines, die voor één of enkele opdrachtgevers werken en waarvan niet meteen duidelijk is dat ze zelfstandig hun werk doen. Zoals zelfstandigen in de bouw, het onderwijs, de zorg, ict-ers, en interimmanagers.
In die situatie is het nuttig als opdrachtnemer en opdrachtgever afspraken zo maken dat er sprake is van een zelfstandig werkende ondernemer / opdrachtnemer. Belangrijk is:
- de opdrachtnemer loopt risico: je weet niet of je voldoende opdrachten krijgt, je loopt aansprakelijkheidsrisico, en weet niet of de opdrachtgever betaalt;
- de opdrachtnemer is zichtbaar: je maakt reclame voor je bedrijf;
- de opdrachtnemer is duurzaam actief: je doet zoveel klussen dat je een fatsoenlijke winst kan verwachten;
- de opdrachtnemer werkt zelfstandig: je bepaalt zelf hoe je werkt, wanneer je werkt en of je een collega inzet;
- de opdrachtnemer gebruikt eigen bedrijfsruimte, auto, apparaten/machines/laptop et cetera en koopt zelf de materialen die nodig zijn voor de klus;
Goedgekeurde overeenkomst
Omdat de uitleg van de regels over ondernemerschap door de BD anders kan zijn dan je zelf denkt, is de status van de opdrachtnemer onzeker. Als je zekerheid wilt, kun je een goedgekeurde overeenkomst van de site van de Belastingdienst gebruiken, of, als er geen geschikt model is, zelf een overeenkomst (laten) maken en die dan ter goedkeuring voorleggen aan de Belastingdienst.
Maar let dan wel goed op omdat de feiten het belangrijkst blijven: wordt daadwerkelijk als ondernemer gewerkt? Opdrachtgever en opdrachtnemer zijn hier samen verantwoordelijk voor, dus bij langdurige opdrachten is het verstandig de situatie van de opdrachtnemer regelmatig te checken. Dat kan aan de hand van de feitelijke uitwerking van de hiervoor genoemde punten. Zo laat je bij een eventuele controle door de Belastingdienst zien dat je serieus omgaat met de inhouding van loonbelasting en premies. En daarmee beperk je het risico van naheffing en minimaliseer je het boeterisico.
Sluit een goedgekeurde overeenkomst
De ingangsdatum van de wet DBA is 1 mei 2016 en de overgangsperiode loopt tot 1 mei 2017. De Belastingdienst zegt dat opdrachtgever en opdrachtnemer in die periode actief bezig moeten zijn om de arbeidsrelatie vorm te geven. Dat klinkt nogal vaag, maar als je geen risico wilt lopen kun je maar beter een goedgekeurde overeenkomst sluiten.
Reageren?
Weet jij of jij ondernemer bent? Wil je weten of jouw opdrachtnemer ondernemer is? En
of het wijs is om een DBA-overeenkomst te laten beoordelen door de Belastingdienst?
Bel of mail!